Det var hvert fall slik det føltes da 36 spente mennesker i alderen 20-35 møttes hos Deloitte 22. mars. Konsulentselskapet i Bjørvika hadde samlet denne gruppa for å utvikle løsninger basert på virkelige problemstillinger som noen av Norges ledende virksomheter jobber med.

Planen for dagen var at deltakerne skulle utvikle løsninger som bidrar til FNs bærekraftsmål, innenfor temaene «plastikk, matsvinn eller ernæring. Gruppene ble ledet av et fasilitatorteam bestående av innovasjons-, bærekrafts- og fageksperter fra Orkla, NorgesGruppen, EAT og Deloitte.

Utfordringen

 

Jeg var så heldig å få være i en av gruppene som skulle jobbe med problemstillinger tilknyttet ernæring.
2 milliarader mennesker i verden er overvektige eller lider av fedme. Hvordan kan vi bidra til å
løse dette i en lokal, norsk kontekst?

Hvordan løse dette?

For de som har vært igjennom Bærum kommunes lederutviklingsprogram (LUP), er noen av verktøyene godt kjent. Gruppene skulle bruke «5 x hvorfor» for å komme til bunns i hva rotårsaken til fedme er. En av årsakene som gruppa kom frem til er at barn kan ha et distansert forhold til hvor maten kommer fra. Med bakgrunn i denne årsaken ønsket vi å lage en løsning som utdanner barna slik at de kan utfordre foreldrene sine, og kreve sunn mat.

Med forskjellig bakgrunn innen pedagogikk, ernæring, næringsliv og kommune ønsket gruppa å utvikle en løsning basert på skolehager. Her får barna en naturlig tilknytning til maten som dyrkes, bevissthet om bærekraft, og lærer å bli glad i naturen. Skolehager brukes allerede, men vi ønsket å se på hvordan vi kunne utvikle tjenester rundt dette.

Noen av gruppene var veldig kreative med sine forsider.

I lunsjen fikk vi ti minutter til å lage en avisforside for å forklare idéen vår og hvordan den hadde påvirket samfunnet to år fram i tid. Etter presentasjonen bygget de andre gruppene på idéen som hadde blitt presentert. Så var det knallhard jobbing mot klokka for å klargjøre idèen til presentasjonen på kvelden.

Under middagen presentere vi, Careroot, et konsept som kombinerer læringsteknologi og den fysiske verden sammen. I skolehagene lærer barna om hvor maten kommer fra, men de gjør dette gjennom en digital læringsplatform og VR- briller. De andre gruppene hadde kommet opp med alt fra nye plastmerkingsordninger, matsvinn-app og dronelevering av økologiske matvarer. Mange gode idèer!

Tverrfaglighet, tverrfaglighet, tverrfaglighet.

Du har hørt det før, og vet hvor viktig det er, tverrfaglighet. Jeg vil likevel slå et slag for tverrfaglig samarbeid. Det var deilig å kjenne på kroppen hvilken kreativ kraft som ligger i det å jobbe med mennesker med forskjellig bakgrunn. En innovasjonslab er en god arena for å kunne samle forskjellige mennesker som er opptatt av samme tema.  Det er helt klart sånn vi må jobbe for å løse utfordringene vi har som samfunn. Det er viktig at vi som kommune er bidragsytere inn i slike prosesser. Vi er en viktig samfunnsaktør som sitter på mye kunnskap og har utviklet mange gode løsninger.

Alt i alt, en skikkelig energiboost for videre arbeid med FNs bærekraftsmål.

Christian Holmås Haave, Strategi- og utviklingsenheten, Bærum kommune